Septim Ensemble: Murtunut elämänpuu
rahoittajaa
Aikaa jäljellä
Day(s)
:
Hour(s)
:
Minute(s)
:
Second(s)
euroa kerätty
Projekti: Murtunut elämänpuu
Paratiisissa oli kaksi puuta, elämänpuu ja hyvän ja pahantiedonpuu. Viime mainitun osuudesta ihmiskunnan kohtaloon tiedämme, kun taas elämänpuusta ei sen koommin ollut puhetta.
Missä elämänpuu on nykyään ja miltä se näyttää?
Esittäjä: SEPTIM Ensemble — venäläis-suomalainen eurytmianäyttämöryhmä
Koreografia ja ohjaus: Anja Riska
Kiertueohjelma
1. osa: «Murtunut elämänpuu», Arvo Pärtin musiikki
2. osa: «Toukat ja Chopin», Fredric Chopinin musiikki
Tämä kaksiosainen ohjelma Murtunut elämänpuu ja Toukat ja Chopin lähtee maaliskuussa kiertueelle Venäjälle, huhtikuussa Suomeen ja toukokuussa Keski-Eurooppaan.
Kiertue ei kuitenkaan onnistu ilman sinun apuasi! Septim Ensemble järjestää tämän joukkorahoituksen, jotta kiertueen Suomen osuus voitaisiin toteuttaa. Tavoitteena on kerätä kasaan 3000 euroa eli puolet kiertueen 6000 euron kustannuksista.
Osallistu rahoitukseen ostamalla vastikkeita, Septim Ensemblen kannatustuotteita tai ennakkolippuja esityksiin.
Septim Ensemble
Eurytmiasta
Kaikki ääni, sävel ja sana ovat liikettä, kun taas kaikki luotu, näkyvä maailma, on liikkeestä syntynyt, pysähtynyttä liikettä. Luodun maailman taustalla on orgaanisten muotoavien voimien liike. Eurytmia tekee näkyväksi sen musiikin, joka soi luodun maailman taustalla.
Nykykulttuurissa elää pyrkimys rajojen, sekä ulkoisten että sisäisten, ylittämiseen. Eurytmiassa tunnustelemme sitä, mikä on havaitun maailman taustalla, sisällä, väleissä. Tällä tiellä voi saavuttaa tietyn läpinäkyvyyden.
Eurytmian inspiraationa on kaksi virtaa: luonnon elämänvoimat sekä musiikin ja puheen elementit, jotka laajemmasta perspektiivistä katsoen liittyvät elimellisesti yhteen. Tähän voimavaikutuskenttään: orgaanisiin muotovoimiin ja dynamiikkaan eurytmia sukeltaa.
Eurytmia toimii yhdessä muiden taiteiden ja taide-elementtien kanssa: sävelten, äänteiden, muotojen ja värien kanssa. Siten se luo uusia ulottuvuuksia liikuntataiteeseen, musiikkiin ja runouteen.
“Ei tietääkseni ole olemassa muuta liikunta- tai tanssitaidetta, jonka elementit ja eleet on löydetty puheen, siis äänteiden (vokaalit ja konsonantit) ja musiikin (sävelet, intervallit, soinnut) muotohahmoista. Niitähän me emme näe, vain kuulemme. Eurytmia tekee siis näkymätöntä liikettä näkyväksi. Tavoittelemme ulottuvuuksia, jossa luova sana, Logos ja sfaarien harmoniat elävät”, kertoo teoksen koreografi Anja Riska.
Vaikka eurytmian perusta on sama kautta aikojen, sen taiteellset ilmenemismuodot elävät ja muuntuvat ajan mukana niinkuin kaikissa taiteissa. Rudolf Steiner on perustanut alunperin eurytmian taiteeksi ja odotti ja oletti, että se tulee arvostetuksi taiteeksi kulttuurin kentällä muiden taiteitten rinnalla. Tämä on meidän missiomme, koska se ei ole vielä tapahtunut.
Työprosessi
“Tähän asti minä olen etsinyt teeman ja kappaleet, tehnyt koreografian ja ohjannut, sillä molemmat muut [ryhmän jäsenet] valmistuivat Sveitsin eurytmiakoulusta vasta puoli vuotta sitten”, selittää Riska prosessia ja jatkaa: “Kun aloitimme näiden esitettävien kappaleiden harjoittamisen, he opiskelivat vielä. Olemme kuitenkin aina vuoronperään katsoneet ulkoapäin ja korjailleet toinen toisiamme.”
“Kuuntelen paljon uutta musiikkia ja loydän sieltä liikemuotoja ja hahmokokonaisuuksia. Improvisoimme paljon ja löydämme sitä kautta uusia ilmaisumuotoja”, avaa Riska työtapaansa.
“Moderni musiikki ja runous innoittavat minua luomaan niille myös tanssitaiteellisen muodon, samoin luomaan myös eurytmian omalta pohjalta taideteoksia. Se merkitsee, etta luodaan äänetön tanssikompositio. Siihen voi sitten johonkin kohtaan liittää äänteitä, sanoja, lauseita, säveliä, sointuja.”
Murtunut Elämänpuu
Paratiisissa oli kaksi puuta, elämänpuu ja hyvän ja pahantiedonpuu. Viime mainitun osuudesta ihmiskunnan kohtaloon tiedämme, kun taas elämänpuusta ei sen koommin ollut puhetta.
Toki alkuperäiskansojen mytologisessa tietoisuudessa eli aikoinaan elämänpuu, kaikkien elämänvoimien kokonaisuus, joka ulottui maasta ylös tähtitaivaalle, ja elää kosmisten vaikutusten alaisena.
Missä elämänpuu on nykyään ja miltä se näyttää? Tämä kysymys kiehtoi minua ja inspiroi esityksen suunnittelua.
Kaksi kuvaa on totta: Nykyajan kuivan älyllisyyden ja materialistisen ajattelun lemaama toiminta rikkoo luonnon elämänvirtoja ja muotovomia, niiden orgaanista jatkuvuutta sekä vaikuttaa henkisten toimintojen orgaaniseen johdonmukaisuuteen kokonaisuuksia atomeiksi pilkkomalla ja elämänpuuta murtaen.
Toinen kuva: Uusi Elämänpuu, joka pystytettiin Golgatan mysteerissä, joka ei ole murtunut ja joka johtaa tulevaisuudessa uuteen TAO-on, jumalyhteyteen.
Äänettömän ensi osan jälkeen esitys huipentuu virolaisen säveltäjän Arvo Pärtin viulu- ja pianomusiikkiin.
Toukat ja Chopin
Perhostoukan metamorfosi maan sidonnaisuudesta koteloitumisen kautta valo-ilmaolennoksi Frederic Chopinin musiikin mukaan tiivistyy Juan Ramon Jimenezin ajatukseen: “anna siipiesi juurtua ja juurten lentää.”
Esitys kehittyy improvisatorisen, humoreskinomaisen ensi osan jälkeen musiikin ja puheen liikehahmoon.
Tämä kaksiosainen ohjelma Murtunut elämänpuu ja Toukat ja Chopin lähtee maaliskuussa kiertueelle Venäjälle, huhtikuussa Suomeen ja toukokuussa Keski-Eurooppaan.
Esityksen syntyprosessista
Keväällä 2015 valmistui Toukat ja Chopin, jonka Septim Ensemble esitti Saksassa Witten-Annenin Eurythmie Forumin festivaalilla.
Syksyllä 2015 saimme majapaikan ja harjoittelusalin Penttalan perhekulttuuripalvelun tiloista Nakkilassa. Siellä valmistui MURTUNUT ELÄMÄNPUU-esitys. Molemmat ohjelmat sekä kahdella niinikään venäläisellä eurytmistillä laajennetulla ryhmällä LEMMINKÄINEN TUONELASSA Kalevalan tekstiin esitettiin tammikuussa Moskovan 6.Eurytmia-festivaalilla. Kolmiosainen esitys palkittiin festivaalin parhaana.
“Stanislavilla on nykytaiteilijatovereita Pietarissa, jotka pitivät viime keväänä näyttelyn Baselissa. Oli tarkoitus, etta esiintysimme sen avajaisissa. Siitä ei kuitenkaan tullut mitään, mutta se kuitenkin laittoi alulle “Murtunut elämänpuu” -ohjelman. Mietin, minkälainen sopisi nykytaiteen museoon: ei tavallista lausuntaa, ei klassillista musiikkia, vaan äänetöntä liikehahmoa, liikekompositiota, fyysisesta liikkeesta elavään, eteeriseen, orgaaniseen liikkeeseen”, selittää Riska esityksen syntyprosessia.
“Murtunut elämänpuu” -nimisessä esityksessä on myös toinen osa “Toukat ja Chopin”, jonka syntyprosessi on aivan toinen. Se sai alkunsa improvisoinnista, jossa oli tietty teema. Teeman edelleenkehittelyssä siihen liitettiin Chopinin musiikkia. Lopuksi koko teema kiteytyy sanoihin: “Anna siipiesi juurtua ja juurten lentää”.
Septim Ensemble
Ryhmä perustettiin v. 2014 Dornachissa kehittämään ja esittämään nykyaikaista eurytmiataidetta.
On aika omaksua dissonansseja. Nykyäänhän rakastetaan dissonansseja, jotka nykymusiikissa murtautuvat uusiin ulottuvuuksiin? Septiimi on eläväinen, jännitteinen, tulevaisuuteen ja täydellisyyteen pyrkivä intervalli.
“Septimin jäsenet tutustuivat toisiinsa Pietarin osa-aikaisessa eurytmiakoulutuksessa, jossa minä toimin musiikkieurytmian opettajana ja molemmat muut olivat opiskelijoita”, kertoo Anja Riska ryhmän syntymästä.
JÄSENET
Anastasia Mosina, synt.1989 Kostromassa, Venäjä
nykytanssitaiteilija, eurytmisti
Psygologian ja pedagogikan opintoja Kostroman yliopistossa; Sosiaalipedagogikan tutkinto; modernin tanssin opintoja; yhdeksän vuotta jäsen Kostroman balettinäyttämöryhmässä; kuusi vuotta kokemusta modernin tanssin, fitnessin ja vesiaerobicin opettamisessa kaikille ikäryhmille; tanssiprojektien ja festivaalien koreografijohtaja; eurytmiatanssikoulutus Pietarissa ja Helsingissä, diplomi Sveitsin Eurythmeumista v.2015, Septim Ensemblen jäsen.
Stanislav Tatlok, synt.1984 Pietarissa, Venäjä
kirjailija, nykytaideprojektien kuraattori, eurytmisti
Journalismin ja markkinoinnin opintoja Pietarin yliopistossa; DVOREZ gallerian perustaminen s.o. kokeellinen tila nykytaiteen näyttelyille, workshopeille ja esitelmille; nykytaiteen festivaalien ideoija ja organisaattori Pietarissa. Eurytmiatanssiopinnot Pietarissa ja Helsingissä, eurytmiadiplomi Sveitsin Eurythmeumista (Eurythmeum CH, Aesch) v.2015, Septim Ensemblen jäsen.
Anja Riska, synt. 1940, kotipaikka Helsinki
muusikko, eurytmisti, eurytmiakouluttaja, koreografi
Musiikkiopinnot Sibelius-Akatemiassa Helsingissä, liedkonsertteja ympäri Eurooppaa, solistina saksalaisessa Freies Opernensemblessa; eurytmiakoulutus Stuttgartin Eurythmeumissa; useiden eurytmianäyttämöryhmien ohjaaja ja koreografi, esityksiä ympäri Eurooppaa, Venäjällä ja Irakissa; sooloeurytmiaesityksistä mainittakoon Siivet ja juuret nykytaiteen museossa KIASMASSA, Helsingissä; Tampereen sekä Virolais-Suomalaisen eurytmiakoulutuksen perustaja ja johtaja; Septim Ensemblen ohjaaja ja koreografi; säveltänyt paljon näyttämömusiikkia, kuorolauluja ja lastenlauluja, palkittu kahdesti kuorolaulujen sävellyskilpailuissa; julkaissut 100 Lastenlaulua kolmena osana, kaksi cd-levyä lastenlauluja sekä “Eurytmia -sanan, sävelen ja värin liikuntataide”.
Kannata kulttuuria! Osallistu Septim Ensamblen kiertueen joukkorahoitukseen!
Vastikkeet
Kannatustuotteet
Ennakkoliput
Pori 8.4. klo 1900
Porin steinerkoulu
Tampere 12.4. klo 1900
Tampereen steinerkoulu
Lahti 19.4. klo 1900
Sylvia-koti